söndag 7 april 2019

När två blir en

Smukke jagar flygfän. De störde husets diva
när hon njöt i favoritkorgen i solen.

Vår och värme ute. Själv började jag på ett nytt arbete för drygt en vecka sedan. Verkligen mitt i prick så jag stortrivs å allt borde väl vara toppen för oss nu eller hur?

När två blev en
Men livet har sina outgrundliga vägar. Samma dag som jag började på mitt nya jobb blev Ziba akut sjuk. Det kom som en blixt från en klarblå himmel. På morgonen myste vi som vanligt efter vår gemensamma MBSR-träning. Nio timmar senare fanns hon inte längre. 

Såhär skrev jag på Facebook:
KLBJCH Magic Colour Sheldons Amy Fowler 2016-07-13 - 2019-03-28
"Ziba blev akut sjuk idag i pankreatit och prognosen var mkt dålig, så vi tog det svåra beslutet att låta henne få somna in. Vi är båda två i chock då hon var precis som vanligt imorse. Just nu orkar vi inte prata om vad som hänt och jag hoppas att ni respekterar vår sorg över att ha mist vårt älskade lilla hjärta och låter oss få sörja i fred."

Matte och Ziba i stora ringen DKK Bornholm 2017
BIR och BIG2. Foto: Peter Jensen

Ziba på vår Norrlandssemester 2018.

Det allra bästa Ziba visste var att busa med Smukke. 
Gärna på vår terass. Här i februari 2019.

Att ligga tillsammans i solen med storasyster
tillhörde också favoriterna.

Det blev bedövande tyst och enormt tomt efter Ziba. Jag vill passa på att tacka er som hört av sig privat och frågat hur vi och framför allt Smukke mår. 

Vi har fått frågan om det som hände Ziba är ovanligt. Det enkla svaret är nej. Fler whippets än man kan tro har eller har haft pankreatit (buspottkörtelinflammation) - tack till er som hört av er till oss om era hundar. Det är whippets som hon både var eller inte var släkt med. Vilket fick mig att tänka på de ord en mycket erfaren whippetuppfödare sa till mig förra våren när jag var i Finland. "Whippets är inte så friska som många vill tro". Ni som oroar er - mitt råd till er är att göra en hälsokontroll på aktuell hund. I min värld är det bättre att veta än att leva som en struts = med huvudet i sanden.

Den smukke Smukke.
Fotograferad 2019-04-07.

Vi tar en dag i taget och ibland en timme i taget. Sorgen kommer och går. Smukke blev ensamhund för andra gången i sitt liv. Förra gången var hon bara 6 månader. Den här gången är hon nästan 5 år. Hon sörjer som sist genom att vara orolig i magen de första dagarna och äta dåligt. Nu mår hon bra igen, men vi har fortfarande med oss mat på promenaderna. Det föredrar husets diva än så länge.

Framåt då?
Vi bestämde oss ganska snabbt för att vi vill ha en till hund, en whippet. Den här gången för vår skull. Förra gången var det för att ge Smukke en kompis. Valet föll på att köpa en valp efter den tik som Ziba älskade näst mest efter Smukke. Och som älskade henne tillbaka på samma sätt. Jämnåriga Bianchi.

Bianchi 11 veckor
Foto: Kirsten Halling.

Bianchi med sina valpar födda i januari 2019.
Foto: Kirsten Halling.

När vi ställde oss i kö fick vi veta att den kullen föds i slutet av 2020/början av 2021. Orkar vi med en så lång väntan? Ja det gör vi. Under tiden kommer Smukke att få umgås i olika whippetflockar - senast hemma hos Per&Morgan i Landskrona. 

Det blir nosework, utställningar och ett helt vanligt liv tillsammans med vår älskade alltid så stabila Smukke. När och om vi ses så är vår önskan att du som läst detta är precis som vanligt mot oss. Pratar om dina hundar, om Smukke eller om det vardagsliv vi alla delar. 

Smukke i full frihet med en älskad tennisboll i munnen.

Ha det nu så bra allihop. Massa nospussar skickar vårt älskade hjärta till er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar