måndag 4 januari 2016

En händelse rik höst del 2 (2)

Hej!

Tiden går fort när man har roligt säger matte. Jag har fått bo på hotell TVÅ gånger sen vi hördes senast. Sen har jag varit lite mer busig - hihihi. Å så har vi varit på hundutställning igen.

Min julklapp - en ny boll :-)

Jo alltså jag har fortsatt med nya bus som vi har bestämt oss för att kalla det mina tvåbeningar och jag. Matte fick gå med sina (dyra..) stövlar till skomakaren för jag fick tag i den ena och hann käka upp nästan hela klacken innan husse upptäckte mig. Jäkla skit. Det var så himla roligt att strö runt delarna i sängen.

Några dagar senare kom matte hem med en ny boll till mig. En röd för att det var jul och den har tänder (!).

Kolla själva

Jag får leka med den nästan jämnt, så nu har den slutat pipa. Mitt favoritknep är att komma med den när husse eller matte sitter stilla i soffan och gör ingenting (= tittar på TV eller läser något). Jag lägger den på magen eller så och då har de lärt sig att kasta bollen eller ha dragkamp. Jag vill ju inte att de ska ha tråkigt. Ett annat knep är att följa efter och köra upp bollen så högt upp jag kan (= i rumpan på oss). Ett tredje och himla roligt knep är att smyga ut i hallen och liksom bara bli av med min boll under skohyllan. Sen skyndar jag mig att krafsa hårt och snabbt någonstans eller låta sådär ynklig som bara vi whippets kan. Då kommer en tvåbening farande i ett huj. Visst är dom väluppfostrade ;-)

Mitt favoritgömställe.

Vet ni vad! Jag har kommit på att jag når upp på bänken där husse fixar med mat (= diskbänken). Allra bäst är när han går iväg och tror att jag inte har koll. Vips är jag där och mumsar i mig nåt gott. Jag gillar framför allt det husse har under de där äckliga gula (= kaviar under kokta ägg). En gång lyckades jag slicka av allt det goda utan att han såg mig. Hihihi.

Nu när det var jul och husse och matte skulle ha gäster passade jag på att testa om det gick att göra bus så fort de vände ryggen till. Det luktade så jäkla gott så jag tog en chans. Jädrans matte såg vad jag gjorde (= tog en nyrullad ostekt köttbulle bakom ryggen på husse) och fyade på mig. Jag blev tvungen att spotta ut..... Sen var båda två mycket mer alerta tyvärr. 

Hotellvistelser

Jag har fått bo på hotell två gånger. Första gången var det bara matte och jag. Vi bodde ganska trångt och med en massa andra hundar i de andra rummen. Jag trivdes ganska bra i alla fall för min korg var med och på dagen var vi med mina kompisar och släkten (= hundutställning).

Min gosiga korg som följer med på långa bilresor.

Andra gången var husse med och vi sov flera nätter i ett stort rum. Jag fick gå in i den fina receptionen och åka hiss. Det passar mig bra. 

Husse äter korv och jag vill också ha.

En av dagarna blev det en lång promenad i en stor och fin park där vi både gick på kafe och klättrade i berg tillsammans med matte och husses goda vänner (= Botaniska trädgården i Göteborg). Sen åt vi allihopa middag på hotellet - jag åt min mat och tvåbeningarna sin.

Jag gillar att bo på hotell och matte har lovat att det ska vi göra flera gånger nu på det nya året.

Hundutställningar

Det blev två utställningar innan jul. Först var vi i Nyborg på Fyn = i landet där de förstår vad mitt namn betyder och kan uttala det på rätt sätt. Husse hade fullt upp med att fotografera alla oss. Matte fick fullt upp hon med.

Först ut var busiga jag, som bara ville hoppa och studsa när min syster och jag var i ringen.

Hoppiga och studsiga jag före Sös.

men vi vann unghundsklassen med ck ändå.
Matte blev så glad att jag fick en puss inför ögonen på alla andra.

Sen fick matte hjälpa till att visa min fina mamma Chili.

Busiga mamma och matte blev trea i championklassen.

I bästa tikklassen blev vi utplockade, men inte placerade, fast matte var nöjd ändå. Domaren (Marc Cocozza, GB) dömde i ett rasande tempo så det var ett himla rusande ut och in i ringen för oss alla.

För första gången fick vi tävla om ett BIR.
Nu blev det BIM-unghund och hanen blev senare BIR totalt.

BIR och BIS- med avelsgruppen blev vi senare.
Här ville jag ha godis för jag var trött.

så fick jag pausa och matte visade min halvsyrra Chanel.
BIR och BIS-uppfödare blev resultatet.

Allra sist gick Stellan in med mig och mammas bror Leffe.
Det var annorlunda och vi blev inte placerade den här gången.

Nästa utställning var uppe i Stockholm. Det var då jag fick bo på hotell för allra första gången. Stora Stockholm kallar matte och gammelmatte den här utställningen för. Husse var ute och reste, så det vara bara matte och jag. Plus en hel massa både nya och gamla kompisar.

Jag fick mitt första very good och matte fick sin
första tillsägelse av en leende domare.
Långa klor sa hon = nu klipps en tass om dagen
(fy tusan tycker jag).

Det bästa som hände på hela dagen tyckte jag var att jag fick dela min bur med min halvsyster Skye. Vi trivdes så himla bra tillsammans. Nästan lika bra som jag gör med Lovis.

DAGENS BÄSTA!

Nu fick jag pausa och bara vara med på utomhuspromenader i kylan. Matte däremot fick visa min syster Sös. Först i avelsgruppen och de blev bäst av två = finalringen. Sedan i uppfödargruppen med en fin andraplats av fem deltagande grupper.

Sös passar på att pussa på min matte
(uppfödargruppen). Sist står min nya kompis Skye.

När det var dags för finalerna var alla de tvåbenta ganska så nervösa medan vi fyrbenta var trötta. Jag fick ligga kvar och vakta våra saker medan de andra fem försvann iväg. När de kom tillbaka var alla så glada och alldeles blöta i ansiktena!

BIS-avelsgrupp i tuff konkurrens
på den mest prestigefyllda utställningen i Sverige
(totalt 11 ekipage deltog).

Vill du se det på webben kolla i den här länken och scrolla ner till 
"Live 12-12-2015. Junior Handling and group finals" efter 1.19.20 börjar vår del av finalen.

Matte och jag firade på kvällen på hotellrummet med att äta lite extra gott. När vi kommit hem och köpt blommor så tog matte den här bilden på priserna (vas + rosett).

å självklart ville jag vara med!

I år ska jag få göra något helt nytt - springa när matte cyklar - vad nu det betyder. Just nu är det alldeles för kallt tycker matte, men jag hoppas på att snart få springa i den stora rasthagen i alla fall.

Önskar er alla fortsatt roligt på det nya året

själv ska jag fundera ut nya hyss.

Svansvift och nospussar till er allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar