söndag 30 augusti 2015

Sommarsemester

Hej!

Det hände ganska mycket på vår semester. Först fick jag bo hos Bibbi och Arne bland en massa andra hundar (läs pensionat). Det var kul. Jag hann visa upp en del av mina tricks, som att ta mig blixtsnabbt ur boxen så fort det fanns en liten öppning. Jag är både snabbt, stark och smart.

Sen testade jag också att springa rakt emot tvåbeningarna i full fart i den stora rasthagen och väja undan i sista sekunden. Så brukar jag förstås alltid göra och matte är van, men jag har skojat med husse ganska många gånger. Nu fick jag chansen att skoja med de här nya tvåbeningarna.

Under tiden som jag hade kul, så var matte och husse i England. De berättade att de varit på en stor hundutställning och kollat in andra whippets. Husse sa att drottningen varit hemma - vad nu det betyder.

Husse på väg in på utställningen.
På Windsor Castle vajade den brittiska flaggan 
och innan utställningen började sjöng alla nationalsången.

Stora vita tält, som arrangören satt upp. Gott om plats.
Man såg bra överallt, inga färgglada tält runt ringarna.
Hundarna dömdes under bar himmel på morgonen.
När temperaturen steg klev alla in under tälten
och fortsatte med bedömningarna.

Många fina saker att köpa.
Tyvärr var whippeten i keramik redan såld.

... så det fick bli lite annat i stället.
Mycket mera whippetprylar än på en vanlig svensk
kennelklubbsutställning.

När alla var hemma igen var det några lugna dagar innan vi åkte på hundutställning i Tvååker.

Jag har full koll på husse ...

för matte är med mig i ringen
(framför skymtar syster Sös med gammelmatte).

Det var riktigt varmt, men matte var nöjd - Excellent i juniorklass men oplacerad i konkurrens.

Matte fick hoppa in och visa Joy, för hennes husse
hade sträckt en muskel i sitt ena ben.

Hela tvåbeningsgänget. Jag sitter i mattes famn
och gammelhusse står bakom kameran.

Så åkte vi hem några dagar innan det var dags för sommarens långresa. Vi åkte och hälsade på gammelmatte, gammelhusse och hela flocken uppe i Järna. DET var kul.

MIN fina kompis Lovis bodde också över i Järna
tillsammans med Cherie och deras tvåbeningar.

Den första kvällen hann jag busa lite i trädgården med min bästis Lovis. Vi gillar verkligen varandra. Gammelmatte kom på att min mamma (Chili) och Lovis pappa (Imse) är syskon, så vi är kusiner Lovis och jag. Lovis bor med Cherie och deras tvåbeningar i Eksjö. Det är långt dit tycker jag, så vi njuter alltid lite extra varje gång vi ses.

Dagen efter åkte vi till Köping på hundutställning allihop. 

Domaren pratar med matte.

Vi blev utplockade i konkurrens i juniorklass och placerade på fjärde plats (utan ck). Min kullsyster Sös vann klassen.

MC-gänget kallar husse dem för -
alla de som står och håller tummarna för oss
som är inne i ringen.

Sen var det vår tur att titta på när de andra fick springa eller gå eller stå på bordet. Vi passade på att gå och äta lunch också. Jag försökte sno lite av det som andra tappat på marken ;-) Mina tvåbeningar hade lite av min mat med sig i stället och det slank ner.

När vi kom tillbaka fick matte först kliva in i ringen och visa min kullsyster tillsammans med några andra i gänget (läs uppfödarklass).

Gammelmatte & Chanel.
Gammelhusse och min mamma Chili.
Matte och Sös.
Lovis med sin matte.

Sen fick jag vara med tillsammans med mina två kullsyskon, Leo och Sös, och min halvsyster Chanel och min mamma Chili (läs avelsgrupp).

Domaren Nenne Runsten köpte matte sin allra fösta whippet av.
Gammelmatte & Chili, gammelhusse & Chanel, jag & matte, 
Lovis matte & Sös och Leo med sin matte.

När alla bedömningar var klara brukar vi åka hem, men gammelmatte undrade om vi alla kunde tänka oss att stanna och visa upp oss i finalringen några timmar senare. Det kunde alla tvåbeningarna tänka sig och vädret som börjat med regn bytte till strålande sol.

BIS 4 med uppfödargruppen.

BIS med avelsgruppen.
(Den irländska domaren visade sig vara whippetuppfödare).

I slutet av dagen hade vi massor av rosetter och andra priser med oss och tvåbeningarna var såå glada. 

Nu blev det slappa i Järna med släkten, husse testade golf och så for matte, husse och jag iväg på en tur till Trosa.

Vi hann busa lite Sös och jag
utan att polisen Chanel såg oss.

Oskönt grus att sitta på så jag fick sitta hos husse
på bänken, när tvåbeningarna åt lunch
(Antons krog).

Husse och jag väntar på matte utanför 
Tullgarns slott. Där fanns en massa skojsigt
att lukta på.

Jag, Sös, Mamma och halvsyrran (=polisen).

Jag, Mamma och Mormor.
Mina tvåbeningar påstår att jag påminner mycket 
om min mormor i mitt sätt att vara. Hm.

Sen avslutade vi veckan med ännu en hundutställning. Nu i Strömsholm. Då kom flera nya i MC-gänget som Frasse, Saga och Pepsi med sina tvåbeningar. Å kullbrorsan Leo med sin matte. 

I vår klass räknade matte till 22 hundar och gissa om hon blev stolt när vi blev utplockade. Vi blev inte placerade med fick uk (utmärkt kvalitet å det är jag självklart!).

Vi är längst till höger.

När utställningen var över åkte vi hem hela vägen till Lund. Det både ösregnade och åskade på vägen. Huga. Tvåbeningarna är väluppfostrade för jag hade mitt regntäcke på mig när jag gick ut ur bilen. Jag tycker INTE om när det regnar och går helst inte ut.

Häromdagen vägrade jag nästan att följa med husse fastän jag hade täcket på mig. Vi var inte ute särskilt länge men ändå blev vi så himla blöta. Usch.

Syrran och jag njuter i värmen på terrassen.

Nu väntar jag på att få en alldeles egen kompis att busa med hemma också. 

Smukke 14,5 mån.

Svansvift och nospussar till er allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar