lördag 15 augusti 2015

Första året med Smukke

Hej!

Den 7 juli var det precis ett år sedan matte, husse, lillmatte och Pretty kom och hämtade mig. Nu bor jag själv med tvåbeningarna och väntar på att min nya kompis ska flytta hit. Matte säger att det inte blir förrän till jul. Suck.

Smukke och lillmatte den 7/7 2014.

Nu tänker jag i alla fall passa på att påminna om allt roligt jag hunnit med under mitt första år. Tvåbeningarna kallade det för att jag hade "rumpan full av bus", vad nu DET betyder...

Smukke med sina PET-flaskor.

Jag fick ganska många PET-flaskor att tugga på när det kliade i mina tänder. När jag får chansen snor jag dem fortfarande. Jag vet att de finns i en påse i ett skåp, så när jag hör att den plockas ner rusar jag dit. Ibland lyckas jag ta en, ibland inte.

Papper var en annan favorit. Jag brukade strimla tidningar, kaffefilterpåsar och intressanta prassliga saker som jag hittade mattes papperskorgar. Ja alltså både den hemma och den på mattes jobb.

Jag passade också på att ta papper från väggen.
Men då kom ett (kompost)galler upp ...

Jag gillade trä både pinnar, grenar och annat roligt som jag kunde bita i eller bära på. 


Hörnet på en köksstol.


Mattes fd stol. Numera är den MIN.

eller hur!?

Jag gillar fortfarande att bära på pinnar - ju större desto bättre. 

Matte och husse trodde att jag skulle sluta efter mitt löp,
men tji fick dom.

Min alldeles egna specialare har varit blixtlås. Himla mysiga att öppna och se till att de inte går att stänga igen.

En av mattes fleecejackor, där jag tyckte att fickan
alltid skulle vara öppen ;-)

Jag har hunnit med en bur, mattes favorittröja, en resväska å så lite annat smått å gott som kommit i min väg. Speciellt om det funnits i sängen = mina grejor. Fast tvåbeningarna och jag har haft olika åsikter om det. Suck.

En annan rolig sak var skor. Länge, länge stod det såntdär äckligt kompostgaller för, men ibland hade jag tur och var snabb. Jag har till och med hunnit med att sätta mitt märke på lillmattes pappas hemmaskor. Hihihi. Han bara skrattade.

Husses hemmatofflor.

Mattes mysiga fårskinnstofflor.

Mattes skor fick sig en liten extra märkning ;-)

En gång när jag var helt själv hemma passade jag på att smaka på det som sitter under pappret på väggen. Usch och fy. Det gjorde jag bara en gång.

Små hundtänder som testat.

En sak som jag varit riktigt bra på var att se till att det flyttade in nya leksaker. Jag öppnade hela tiden och plockade bort den där jäkla pipgrejen. Samtidigt passade jag på att plocka ut stoppningen i det som låg ovanpå sängen. Mattes säger att vi har överkast nr 3 numera. Sen gillade jag att dra i mattor med trådar (läs små gummerade heltäckningsmattor). Såna finns inte kvar längre och de nya är mysigare att rusa runt eller gå på.

Av alla dessa är det bara den rosa kaninen 
och den gröna bollen som finns kvar (Prettys favoriter).

Nu när jag blivit stor leker jag med dem i stället.
MIN favorit är Pandis.

Ganska tidigt lyckades jag få sova i sängen under täcket. Pretty tyckte att det var lysande fast hon sov hellre längst ner vid mattes fötter. Jag kunde gömma mig under sängen också, nu får jag knappt in huvudet.

Busfröet Smukke i juli 2014 (11 veckor).

Soldyrkaren Smukke i juli 2015 (14,5 mån).

Nästa gång ska jag berätta om hur vi haft det på vår semester.

Svansvift och nospussar till er allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar