onsdag 17 september 2014

Smukkes första utställningar

Hej!

Nu har Smukke också fått testa på hur det är att visa upp sig i en utställningsring. Jag hade delat med mig av mina tips, så det gick förstås riktigt bra.

Premiär gjorde hon på Burlövs Brukshundsklubb den 6/9, där matte och jag varit och jobbat både med utställningen och gått kurs. Matte säger att det var en inofficiell utställning - vad nu det betyder??

Smukke å matte

Domaren kollar i Smukkes mun.

Hopp å studs passade hon på att göra förstås.

Smukke kunde gå fint också.

Smukke med sina allra första rosetter
(hederspris, BIR-baby och BIG 2 Baby)

Jag hade det bra i skuggan av ett tält. Lillmatte Jenny var med och tog mig på en härlig promenad - bara vi två ;-). När vi åkte hem var vi  så stolta allihop över att Smukke skött sig så bra precis 4 månader gammal.

Nästa utställning var hemma i Lund på Brukshundsklubben (13/9), där matte och jag både tränat och gått kurser i agility och rallylydnad. Nu var det Vinthundsklubbens södra avdelning, som arrangerade en officiell utställning. Vi var ett helt gäng med Smukkes gammelmatte Jeannette och gammelhusse Peter och från Danmark kom Allan och Ole. Totalt 7 tvåbeningar, 10 whippets å så jag. "Magic Colour-gänget" kallar husse & matte oss för. 

Lillmatte försvann iväg för att kolla på
Irländsk varghund = hennes favoritras.
(Hon fick klappa valpar den här gången sa hon till mig).

Smukke fick sitta i en bur i gammelmatte och gammelhusses tält. 
(Jag sov gott i vår bur utanför tältet och hade full koll :-))

Husses favoritik (Chanel) blev bästa tik tvåa.
och husse pratade om det för alla...


Bästa grupp i rasen (BIR) och fyra i BIS-finalen.
(Jeannette m Chanel, Matte med Smukkes mamma Chili, 
Allan m Billie och Peter med Joy).

Det var en domare för de vuxna whippetarna och en annan för valparna. Matte och gammelmatte var ganska stressade av det. Matte gick iväg flera gånger för att kolla "hur fort det gick" i "valpringen". Det visade sig att allt var lugnt. Vi fick till och med vänta på valpbedömningen långt efter att de vuxna var klara.

Matte hjälper Smukke att stå fint.

Bustajm!

Men hon kunde gå fint den här gången också.

Till sist blev det som så att Smukkes syster Søs vann klassen (baby valp 4-6 mån) med Smukke som tvåa. Kolla så glada Jeannette och matte blev!


Sen blev Søs bästa valp och placerade sig som fyra i finalen (av nio stycken). Sen följde vi Allan och Ole till deras hotell, innan vi fick fint besök av Smukkes gammelmatte och gammelhusse.

Den kvällen somnade vi tidigt alla fyra. Jag var lite extra stolt över att min bästa kompis skötte sig precis som jag berättat att man ska.

Jo matte rotade bland sina gamla bilder och hittade denna på mig.

Visst var jag fin när jag var liten ;-)
(BIS- baby i augusti 2004, nästan 6 månader)

Svansvift och nospussar till er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar